زیاد طول کشیدن؟ صفحه بارگیری را ببندید.

تفاوت شمع سوزنی و معمولی

تفاوت شمع سوزنی و معمولی

تفاوت شمع سوزنی با معمولی

اگر با تفاوت بین شمع سوزنی و معمولی آشنا باشید، می‌توانید دلیل رونق اخیر بازار شمع‌های سوزنی را دریابید. اغلب در منابع مختلف، تفاوت این دو نوع شمع به ساختار الکترود آنها نسبت داده می‌شود، اما این تعریف تنها یک توضیح تئوریک و ناکارآمد است. در این مقاله، با جزئیات مهم‌تری درباره این دو قطعه آشنا خواهید شد. ممکن است افرادی با باورهای غلط در مورد شمع‌های سوزنی و معمولی و اصولاً شمع‌ها دست و پنجه نرم کنند. به عنوان مثال، بسیاری فکر می‌کنند که استفاده از شمع سوزنی یا شمع‌های با چند الکترود می‌تواند شتاب خودرو را افزایش دهد. باید به این افراد یادآوری کنیم که انتخاب شمع‌ها براساس نوع سیستم موتور هر خودرو صورت می‌گیرد و به همین دلیل، مدل‌های مختلفی از شمع‌ها در بازار موجود است. همچنین، تعداد الکترودهای یک شمع، تأثیر چندانی بر عملکرد خودرو ندارد زیرا تنها یک جرقه در سر شمع ایجاد می‌شود و این یک جرقه کافی برای ایجاد انفجار مخلوط سوخت و هوا است. ادامه مقاله را بخوانید تا تفاوت بین شمع سوزنی و معمولی را بهتر فهمید.

تفاوت شمع سوزنی و معمولی در مقدار تحمل دما

شمع‌های معمولی از جنس نیکل ساخته می‌شوند. آلیاژ نیکل می‌تواند دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. در حالی که شمع‌های سوزنی از جنس دو فلز پلاتینیوم و ایریدیوم ساخته می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، شمع‌های پلاتینیومی تا حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد و شمع‌های ایریدیومی تا حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد، توان مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا را دارند.

همچنین هرچه تحمل دما در شمع ها بالا برده شود، بدین معنی است که عمر آن ها نیز بیشتر خواهد بود. وظیفه اصلی شمع، ایجاد جرقه است و به همین دلیل در تماس مستقیم با بنزین و برق قرار می‌گیرد. قرار گرفتن شمع در معرض گرمای حاصل از جرقه‌های مکرر و حرارتی که در اثر انفجار درون محفظه احتراق ایجاد می‌شود، باعث تغییرات قابل توجهی در ساختار شمع می‌شود. بنابراین، هر چقدر توان حرارتی شمع بیشتر باشد، تغییر شکل آن دیرتر رخ می‌دهد، ترک‌ها به وجود نمی‌آیند و کارایی شمع کاهش نمی‌یابد. لازم به ذکر است که شمع‌ها ممکن است در عرض یک دقیقه تقریباً صد بار جرقه بزنند.

تفاوت شمع سوزنی و معمولی در میزان عمر

علاوه بر انتقال حرارت بالا از محفظه احتراق و جرقه های پی در پی به شمع ها، این قطعات با تغییرات برق مستقیم، تکان های شدید (به علت تلاقی الکترودها، جرقه های مداوم و انفجار)، تشکیل رسوبات به دلیل وجود آب، سرب و روغن، و مواد شیمیایی موجود در بنزین و سرب، روبرو هستند. همه این عوامل باعث واکنش های شیمیایی و فیزیکی می شوند که تاثیر مخربی بر روی شمع ها دارند. هر چه مواد اولیه استفاده شده در ساخت شمع مقاوم تر باشند، عمر شمع نیز بیشتر خواهد بود. تفاوت شمع سوزنی با شمع معمولی در این است که عمر حداکثر شمع های معمولی ۳۵ هزار کیلومتر است، اما شمع های سوزنی پلاتینیوم و ایریدیوم به ترتیب می توانند تا ۴۰ و ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر کنند.

تفاوت شمع سورنی و معمولی

تفاوت شمع معمولی و سوزنی از نظر عملکرد

ساختار شمع های معمولی به طوری است که الکترود مرکزی آنها تخت و کم ارتفاع است و سطحی صاف دارد. جرقه از برخورد الکترود مثبت و منفی ایجاد می شود. این نوع ساختار الکترود مرکزی شمع معمولی باعث می شود که ارتباط بین دو الکترود با گذشت زمان سخت تر شود. در این مواقع، الکترودها باید چندین بار تلاش کنند تا جرقه مناسب برای اشتعال ایجاد شود. جرقه های ناقص باعث افزایش مصرف سوخت و ساییدگی ماشین می شوند و در برخی موارد، خام سوزی رخ می دهد.

این مشکلات در شمع های سوزنی به دلیل ساختارشان کمتر و کندتر رخ می دهد. الکترود مرکزی در ساختار شمع های سوزنی شبیه به سوزن است. نوک تیز و شبیه سوزن این الکترود باعث افزایش درصد موفقیت الکترودها در برخورد با یکدیگر می شود و جرقه ها سریعتر و قوی تر ایجاد می شوند. به طور کلی، هر چه جرقه ها قوی تر باشند، انفجار بزرگتر و قوی تری ایجاد می شود، بنزین بهتر سوخته می شود و خام سوزی رخ نمی دهد، همچنین سیستم موتور برای کنترل خودرو بهبود می یابد. در نتیجه، هندلینگ مناسب و صحیح انجام می شود.

در این مقاله سعی بر توضیح کامل تفاوت شمع سوزنی با معمولی بود که امیدوارم با کسب این اطلاعات اقدام به تهیه و خرید شمع مناسب خودرویتان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *