زیاد طول کشیدن؟ صفحه بارگیری را ببندید.

راهنمای خرید انواع کویل خودرو اصلی دوبل و تکی

یکی از اجزای مهم و ضروری در خودروهای بنزینی کویل می‌باشد. شمع خودرو برای اینکه جرقه بزند و سوخت را منفجر کند به ولتاژی بالغ بر ۱۲ هزار ولت نیاز دارد. در صورتی که ولتاژ باتری خودرو تنها ۱۲ ولت است، بنابراین به وسیله‌ای به نام کویل نیاز داریم که هر ولت را به ۱۰۰۰ ولت تبدیل نماید. این دستگاه برق ۱۲ ولت باتری خودرو را به ۱۲ هزار ولت یعنی ولتاژ مورد نیاز برای شمع‌ها تبدیل می‌کند. اگر این قطعه به درستی کار نکند، انفجار درون سیلندرها یا انجام نمی‌شود و یا ناقص صورت می‌گیرد و خودرو شما یا روشن نمی‌شود و یا بد کار می‌کند.

این قطعه به قلب خودرو مشهور است و مهم‌ترین وظیفه یعنی تامین ولتاژ برای جرقه‌زنی شمع‌ها را به عهده دارد. در صورت خراب این قطعه به احتمال زیاد خودرو شما حتی روشن هم نمی‌شود. این قطعه خیلی کم اتفاق می‌افتد که خراب شود، بیشتر دلیل خراب شدن کویل خود شما هستید. بیشتر کسانی که برای خرابی این قطعه مراجعه می‌کنند، موتور خودرو خود را شستشو داده‌اند. شستشوی موتور خودرو اشتباهی جبران ناپذیر است. یعنی از کامپیوتر، رله‌ها و سیم‌کشی جان سالم به در به ببرند، کویل حتما خواهد سوخت. پس توصیه می‌کنم به هیچ عنوان موتور خودرو خود را شستشو ندهید.

اگر کویل خودرو شما هم خراب شده یا به خوبی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و قصد خرید این وسیله را دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها در خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع کویل خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم که هنگام خرید کویل خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

کویل‌خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

یک قطعه الکترونیکی است که دارای تعداد زیادی سلف برای تقویت ولتاژ می‌باشد. این دستگاه وظیفه دارد تا هر ولت را به هزار ولت تبدیل کند. یعنی شما به وسیله کویل برق ۱۲ ولتی خودرو را به ۱۲ هزار ولت تبدیل می‌کنید. شمع خودرو برای اینکه برای انفجار در محفظه احتراق جرقه بزند به ولتاژی در حدود ۱۲ هزار ولت نیاز دارد که این وسیله به راحتی آن را تامین می‌کند.

انواع کویل‌ خودرو:

  • کویل وایردار: در واقع قدیمی‌ترین نمونه کویل هستند، برای اتصال به شمع حتما نیاز به وایر شمع دارند و به دو دسته زیر تقسیم می شوند.
  1. کویل معمولی: این مدل بیشتر در خودروهای کاربراتوری و نیمه انژکتوری که دارای دلکو هستند استفاده می‌شود. مانند: پراید، پیکان، نیسان باری و …
  2. کویل دوبل: این نوع از کویل بیشتر در خودروهای انژکتوری دیده می‌شود که فاقد دلکو هستند. ولتاژ این کویل‌ها چند برابر کویل‌های معمولی است و در خودروهای نسل جدید استفاده می‌شود.
  • کویل‌های بدون وایر: این نوع کویل فاقد وایر هستند و به صورت مستقیم روی شمع خودرو وصل می‌شوند. مزیت‌های زیادی دارند که در ادامه به توضیح تک تک آن‌ها می‌پردازیم. کویل‌های بدون وایر هم به دو دسته تقسیم می‌شود.
  1. کویل تکی: این مدل علاوه بر اینکه بدون وایر هستند به صورت تکی روی هر شمع قرار می گیرند. یعنی با خراب شدن یک کویل شما فقط همان یکی را عوض می‌کنید. یعنی کاهش هزینه‌ها در خودروهای پیشرفته مانند: پژو ۴۰۷، بنز، بی ام دبلیو، پورشه و بوگاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. کویل دوبل: به این مدل کویل کتابی هم گفته می‌شود. این کویل به صورت یک تکه و بدون وایر روی شمع‌ها قرار می‌گیرد. متاسفانه قیمت بالایی دارند و با خراب شدن هر یک از آن‌ها باید به صورت کلی تعویض شود. در خودروهایی مانند: پژو ۲۰۶ و زانتیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از کویل بدون سیم:

به علت نداشتن وایر افت ولتاژ کمتری دارند و ولتاژ در آن‌ها قوی تر است. هنگام وصل کردن کویل مشکل با اندازه وایرها نخواهید داشت در نمونه سیم‌دار هر وایر را باید بر روی شمع خود نصب کرد. طول عمر آن‌ها تقریبا دو برابر مدل‌های باسیم است.

علائم و نشانه‌های خرابی کویل خودرو:

  • خودرو روشن نمی‌شود: خودرو شما استارت میخورد اما روشن نمی‌شود. در صورت سالم بودن پمپ بنزین و پر بودن باک به سراغ تست کویل بروید.
  • لرزش شدید موتور: خودرو شما بد کار می‌کند یا به اصطلاح عامیانه دو کار کند، بعد از اطمینان از سالم بودن شمع و وایر مستقیما به سراغ چک کردن کویل بروید.
  • افزایش مصرف سوخت: زمانی که بی دلیل مصرف سوخت شما افزایش پیدا کند و شمع و وایر سالم و با دستگاه خودرو فاقد هر گونه خطایی باشد به سراغ این قطعه بروید.
  • خاموش شدن زمان کولر گیری: زمانی که کولر خودرو را روشن می‌کنید خودرو شما به لرزه افتاده و خاموش می‌شود. بعد از اطمینان از سلامت باتری، شمع و وایرها به سراغ کویل بروید به احتمال زیاد این قطعه خراب است.
  • روشن شدن چراغ چک: اگر از بنزین خوب و باکیفیت استفاده می‌کنید و از سلامت سنسور اکسیژن اطمینان دارید به احتمال زیاد کویل خودرو شما خراب شده است و باید آن را بررسی کنید.

بهترین راه برای اطلاع از خرابی کویل:

از دستگاه عیب یابی دیاگ استفاده کنید. اگر کویل خودرو شما مشکل داشته باشد دستگاه دیاگ خطای خرابی کویل را نمایش می‌دهد. البته همیشه این خطا را پاک کنید، اگر خطا پاک نمی‌شود، حتما باید کویل را تعویض نمایید.

بهترین زمان برای تعویض کویل خودرو:

با اینکه کویل یک قطعه مصرفی به حساب می‌آید اما با توجه به قیمت بسیار بالایی که دارد پیشنهاد می‌کنم حتما این قطعه را تا زمانی که خراب نشده تعویض نکنید. اگر به فنی خودرو خود حساس هستید و اعتقاد و سرویس دوره‌ای دارید، می‌توانید بعد از هر ۵ بار تعویض شمع و وایر اقدام به تعویض این قطعه مهم و ضروری کنید.

علت خراب شدن کویل خودرو چیست؟

  • شمع خراب است و متاسفانه به هر دلیل نسبت به تعویض یا تمیز کردن آن اقدام نمی‌کنید.
  • وایرها برق دزدی دارند و ولتاژ را به خوبی هدایت نمی‌کنند، این نوسان ولتاژ هم سبب خرابی کویل می‌شود.
  • ورود آب و رطوبت به داخل این قطعه که متاسفانه بیشترین علت آن شستشوی موتور در کارواش است.
  • استفاده از سوخت بدون کیفیت، برخی موارد بنزین دارای مقادیر بالایی آب و مواد اضافی است.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید کویل خودرو:

  1. قیمت کویل: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید کویل را مشخص کنید. با مشخص کردن میزان بودجه خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند حذف شده و انتخاب برایتان آسان می‌شود.
  2. نوع کویل: معمولاً نوع کویل در خودروهای مختلف متفاوت است، یعنی هر خودرو کویل مربوط به خود را دارد، بنابراین باید برای هر خودرویی مدل خود آن را خریداری نمایید. در قسمت ابتدایی مطلب انواع کویل خودرو را نام بردیم و تک تک آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید به آن قسمت مراجعه کرده و کویل مناسب خودروی خود را انتخاب و خریداری کنید.
  3. برند کویل: برندهای معروف معمولاً امتحان خود را در بازار پس داده‌اند، تجربه ثابت کرده خرید یک محصول از قبل امتحان شده خیلی بهتر است از محصولی که تازه وارد بازار شده است. هیچ گاه یک برند معتبر که فروش خوبی هم دارد اعتبار چندین ساله خود را فدای سود بیشتر نمی‌کند. بنابراین می‌توان با خیال راحت آن‌ها را خریداری کرد.
  4. گارانتی: بهتر است به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. این اجناس معمولاً از کیفیت بالایی هم برخوردارند. اگر شرکتهای سازنده جنس بدون کیفیت خود را ضمانت کنند، ضرر و زیان زیادی به آن‌ها تحمیل می شود. پس می توان نتیجه گرفت اجناس گارانتی دار از کیفیت بالایی هم دارند.
  5. لیبل شرکت: متاسفانه کالاهای تقلبی که در بازار تولید می شوند در بسته بندی کالاهای اصلی قرار داده می شوند تا مشتری با اعتبار آن برند محصول مورد نظر آن‌ها را خریداری کند. برای اینکه به اصل و یا تقلبی بودن آن پی ببرید به درب بسته بندی توجه کنید. اگر با لیبل شرکت مورد نظر پلمپ شده بود اصل است در غیر این صورت قطعه مورد نظر شما تقلبی می‌باشد.
  6. از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می شود که از نظر ظاهری دقیقاً مشابه جنس اصلی هستند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر نیاز به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دارد. پس اگر می خواهید کلاه سرتان نرود و جنس تقلبی را با قیمت اصلی خریداری نکنید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید.

روش نگهداری از کویل خودرو:

  • همیشه شمع و وایر خودرو خود را به موقع تعویض کنید، خرابی هر یک از آن‌ها منجر به خرابی کویل خواهد شد.
  • از شستشوی موتور خودرو اجتناب کنید، حتی استفاده از کارواش بخار و مواد مخصوص، گول تبلیغ کارواش‌ها را نخورید.
  • همیشه از پمپ بنزین مطمئن که معمولا زود به زود کنترل می‌شوند استفاده کنید. مانند: جایگاه‌های سوخت داخل شهر
  • اگر موقع کولر گرفتن خودرو شما دچار افت ولتاژ می‌شود، پیشنهاد می‌کنم حتما باتری خود را به یک باتری با آمپر بالاتر تعویض کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید کویل خودروی مورد نیاز خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از بهترین نمونه‌های کویل خودرو ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *